Rozliczamy i zamykamy projekt, oceniamy rezultaty wśród personelu oraz klientów Fundacji
Realizację projektu podsumowano podczas Seminarium, na którym wręczono dyplomy oraz zaświadczenia o ukończeniu szkoleń. Najpilniejsze opiekunki, opiekunowie zdobyli nagrody uznania za wkład i naukę oraz zaangażowanie. Zgromadziliśmy ponad 200 osób. Dodatkowo podsumowano efekty projektu oraz zapoznano uczestników seminarium z realizowanym równolegle projektem innowacyjnym w obszarze kontraktowania usług społecznych.
Poniżej kilka zdjęć z seminarium.
1.Utrata pamięci - to jeden z głównych znaków ostrzegawczych.
Osoba zaczyna zapominać stosunkowo świeże informacje i dzieje się tak
coraz częściej. Nie jest możliwe także odtworzenie takich informacji w
późniejszym czasie. Stanem normalnym jest jednak sporadyczne zapominanie
imion lub np. o okazjonalnych spotkaniach.
2. Problemy z wykonywaniem czynności życia codziennego - polegają na
trudności w wykonywaniu codziennych zadań. Ludzie z demencją mogą mieć
problemy z przygotowywaniem posiłków, telefonowaniem lub graniem w gry.
Za stan normalny uważa się sporadyczne zapominanie po co się weszło do
pokoju lub co się miało powiedzieć w danym momencie.
3. Problemy z językiem- to symptom objawiający się głównie zapominaniem
różnych słów i zastępowaniem ich innymi, mniej trafnymi, przez co
wypowiedzi mówione bądź też pisane są trudne do zrozumienia. Przykładem
może być np. pytanie o szczoteczkę do zębów, które osoba z Alzheimerem
może zastąpić pytaniem „gdzie jest ta rzecz do moich ust ?”.Stanem
normalnym jest jednak zdarzające się czasami trudności ze znalezieniem
odpowiedniego słowa.
4. Dezorientacja w czasie i miejscu - objawia się tym, iż osoby chore
mogą zgubić się np. na własnym osiedlu mieszkaniowym i nie wiedzieć jak
się tam znalazły i jak wrócić do domu. Za stan normalny uznaje się
jednak zapominanie dnia tygodnia albo w jakim celu gdzieś idziemy.
5. Nikła lub zmniejszona ocena sytuacji - objawia się tym, że osoba z
Alzheimerem może się ubierać nieodpowiednio do warunków atmosferycznych
(za ciepło w upalny dzień lub zbyt lekko w dzień chłodniejszy). Czasami
może się też zdarzyć takim osobom płacenie w sklepie zbyt dużą ilością
pieniędzy. Jednak podejmowanie zastanawiających lub niezrozumiałych dla
innych decyzji uznaje się za stan normalny.
6. Problemy z abstrakcyjnym myśleniem - symptom ten przejawia się np.
zapominaniem liczb i celowości ich istnienia lub możliwości użycia.
7. Umieszczanie różnych rzeczy na niewłaściwych miejscach - objawia się
przede wszystkim odkładaniem rzeczy w różnych, często dziwnych
miejscach. Może się zdarzyć, że osoba chora na Alzheimera położy w
lodówce żelazko lub włoży do cukierniczki zegarek.
Za stan normalny uznaje się odkładanie np. kluczy do mieszkania lub
portfela w różnych miejscach.
8. Zmiany nastroju lub zachowania - osoby chore mogą mieć huśtawki nastroju ze spokojnego do nawet silnej złości bez jakiejkolwiek wyraźnej przyczyny. Sporadyczne pogorszenie humoru jest jednak rzeczą normalną.
10. Utrata inicjatywy - osoby chore mogą stać się bardzo pasywne co
objawia się np. siedzeniem godzinami przed telewizorem lub
niewykonywaniem jakichkolwiek czynności.
Jednak czasami zmęczenie po pracy uniemożliwia nam aktywny udział w
czymkolwiek i to jest normalne.
Powoli podsumowujemy zakres doradztwa dla pracowników. Omawiane są testy oraz problemy w świadczeniu pracy opiekuńczej.
U 80% ludzi po 65 r.ż. pojawia się jedna lub
więcej chorób somatycznych. Najczęściej są to nadciśnienie, zwyrodnienia
kości i stawów, osteoporoza, zaćma, jaskra, nowotwory.
Z psychiatrycznych jednostek chorobowych wśród najczęściej spotykanych w
tym wieku wymienia się zaburzenia adaptacyjne, zaburzenia psychiczne
spowodowane inną chorobą oraz otępienie. Za wiele zmian zachodzących w
psychice starzejącego się człowieka odpowiedzialne jest jego otoczenie.
Spychanie seniora na margines życia, monotonia i szarzyzna życia może
być przyczyną niezadowolenia, frustracji i zamykania się w sobie.
Traktowanie ludzi starych jak dzieci (używanie zdrobnień, lekceważenie)
może również wyrządzić wiele szkody. W sytuacjach, kiedy brak jest
poważnych wskazań do leczenia szpitalnego leczenie powinno być
prowadzone w domu. Starszy człowiek funkcjonuje lepiej w znanym sobie
otoczeniu. Drastyczna zmiana
tego otoczenia, jaką jest przeniesienie do szpitala, może spowodować
znaczne pogorszenie codziennego funkcjonowania! Niezwykle istotne
jest troska rodziny i otoczenia o sytuację socjalną człowieka starszego.
Szkoląc się nie zapominamy, iż
pracujemy na rzecz drugiego człowieka wymagającego czasem specjalnych
względów i cierpliwości od opiekuna, opiekunki.
Kolejne podsumowanie postępów projektu
We wrześniu przeprowadzono pomiar przyrostu wiedzy i umiejętności uczestników objętych planem szkoleń, dokonano analizy wyników i opracowano siódmy raport ewaluacyjny. Wykorzystywane narzędzia i raporty prezentują wyniki w podziale na płeć.
Na przestrzeni lipiec - wrzesień 2012 odbyło się 99,5 godzin spotkań, poradnictwa psychologicznego dla grup 9,10 oraz dodatkowe spotkania dla osób ze wszystkich wcześniejszych grup. Podczas spotkań uczestnicy otrzymali drobny poczęstunek i wyżywienie. W projekcie prowadzono stały monitoring uczestnictwa pod kątem równości płci. Prowadzono zajęcia w grupach 9 i 10.
W okresie lipiec - wrzesień odbyło się szkolenie Moduł 2 Pogłębiony kurs udzielania pierwszej pomocy, odbyły się 4 spotkania weekendowe po 16 godzin dla grupy IX,X.
Moduł VI Obsługa komputera i podstawowych urządzeń IT, odbyło się 1 spotkanie weekendowe 16 godzin dla grupy X w terminie 30.06-01.07. Treści (programy) przygotowane i prezentowane podczas zajęć przełamywały stereotypowe postrzeganie ról społecznych, mobilizując mężczyzn do większej odpowiedzialności za obowiązki domowe, sprawniejszej komunikacji, zaś kobiety do większej decyzyjności.
ZACHOWANIA
NIEWERBALNE SŁUŻĄCE BUDOWANIU POZYTYWNEGO WRAŻENIA, POROZUMINIA I
AKCEPTACJI
1. Wyraz twarzy i wygląd
Ø ciepły uśmiech
Ø odpowiedni ubiór
Ø dobry kontakt wzrokowy
2. Postawa
Ø zachęcająca do
działania
Ø wychylona w kierunku
drugiej osoby
Ø stanie twarzą w twarz
Ø relaksujące ruchy
sugerujące zainteresowanie rozmówcą
Ø nie krzyżowanie rąk i
nóg, sugerujące otwartość
3. Głos
Ø ciepły, wykazujący
zainteresowanie, naturalny
Ø odpowiednia wysokość
Ø właściwe tempo
Ø entuzjazm
Ø momenty ciszy
Ø pomrukiwanie,
zachowanie para werbalne
4. Gesty
Ø wyciągnięte ramię,
zachęcający gest ręką
Ø mocny uścisk
Trud niesienia pomocy i wsparcia osobom starszym wymaga od personelu opiekuńczego osobistego zdrowia psychicznego i fizycznego, profilaktyki wypalenia Zawodowego. Tematy takie również poruszamy podczas szkoleń w ramach projektu Animator.
Przyjrzyjmy się bliżej objawom depresji.
Wśród czynników sprzyjających rozwojowi depresji wymienia się:
- Trudne wydarzenia życiowe
- Przykre doświadczenia w dzieciństwie
- Predyspozycje genetyczne
- Osobowość charakteryzującą się nadwrażliwością, nieumiejętnością
funkcjonowania w grupie, nadmierną potrzebą akceptacji ze strony
otoczenia.
Podczas szkoleń personel Fundacji ma możliwość nie tylko podniesienia kwalifikacji, ale także odświeżenia już posiadanej wiedzy i umiejętności. Dodatkowo wiedza uzupełniana jest podczas szkoleń i spotkań z doradcami, psychologiem. Fundacja kładzie szczególny nacisk na dobrą kondycję psychofizyczną swojego personelu. Na pierwszy plan wysuwa się praca nad cierpliwością oraz wysoką kulturą osobistą. Chory podopieczny może być nieuprzejmy, drażliwy, podirytowany oraz przelewać swój żal i frustrację na każdą napotkaną osobę, w tym swojego opiekuna. Dyskomfort, jakiego doznaje człowiek unieruchomiony i uzależniony od pomocy innych jest trudny do zrozumienia dla osoby zdrowej. Ważnym jest, aby opiekun umiał przełamać barierę dzielącą go od podopiecznego i zdobył jego zaufanie. Potrzebna jest do tego duża doza wyrozumiałości, empatii oraz odporności psychicznej.
Doradcy zawodowi zakończyli przeprowadzanie doradztwa w ramach zadania 2. Podsumowano proces szkoleń dla grupy 5, wytypowano osoby do zatrudnienia.
Problemy z myśleniem abstrakcyjnym
Rozliczenie podatkowe może się
okazać problemem dla każdego z nas. Dla niektórych osób dotkniętych
chorobą Alzheimera rozpoznawanie liczb i wykonywanie prostych działań
matematycznych może okazać się niemożliwe. Mają one trudności w płaceniu
rachunków i określaniu wartości pieniądza.
Zaburzenia samopoczucia i zachowania
Każdy z nas sporadycznie może
popadać w nastroje smutku i chandrę. U osoby cierpiącej na demencję
zmiany samopoczucia mogą następować raptownie: od nastroju płaczliwego
do porywów złości bez widocznego powodu.
Gubienie przedmiotów
Sporadyczne szukanie kluczy czy
portfela przytrafia się każdemu. Osoba z demencją może ustawicznie
chować różne rzeczy w nietypowe miejsca, ciagle ich szukać lub oskarżać
bliskich o kradzież.
Zmiany osobowości
Osobowość człowieka może wraz z
wiekiem ulegać zmianie. Osoba z demencją może stać się podejrzliwa,
apatyczna, mało komunikatywna i popadać w stany lękowe. Może też
zachowywać się w sposób bezwstydny, spoufalać się lub stać się bardzo
wylewna.
Utrata inicjatywy
Zmęczenie spowodowane licznymi obowiązkami domowymi i zawodowymi jest
sprawą normalną. Osoba z demencją może stać się bierna, pasywna i
potrzebować bodźców skłaniających ją do wzięcia aktywnego udziału w
codziennym życiu.
Zadaniem personelu opiekuńczego jest również obserwowanie zmian w danym środowisku występujących na przestrzeni miesięcy czy lat. Wyczulony oraz wyszkolony opiekun, opiekunka jest w stanie rozpoznać najczęściej występujące objawy demencji (choroby Alzheimera) u swojego podopiecznego i w razie potrzeby zgłosić objawy lekarzowi oraz innemu personelowi wspierającemu.
Jeśli jesteś klientem, opiekunem, osobą bliską przeczytaj poniższą listę odhaczając zauważalne, u Ciebie lub Twojego bliskiego, objawy. Jeśli okaże się, że zaznaczyłeś więcej niż jeden objaw, zgłoś się do lekarza w celu przeprowadzenia dokładnych badań z udziałem osoby, której to dotyczy.
W maju doradczyni przeprowadziła 36 godzin doradztwa Zawodowego.
Moduł VI Obsługa komputera i podstawowych urządzeń IT, odbyły się 3 spotkania weekendowe 16 godzin dla grup VIII, IX i dla grupy X.
Moduł 2 Pogłębiony kurs udzielania pierwszej pomocy - odbyło się 1 spotkania weekendowe po 16 godzin dla grupy VIII.
Moduł 5 Wysoka jakość obsługi i profilaktyka wypalenia zawodowego, odbyły się dwa spotkania weekendowe po 16 godzin dla grupy IX i X.
Moduł IV Organizacja pracy i zarządzanie warsztatem pracy, odbyły się 2 spotkania weekendowe po 16 godzin dla grupy IX i X.
Przeprowadzono szkolenia dla zrekrutowanej 5 grupy do szkoleń dla osób bezrobotnych. Moduł I Warsztat pracy opiekuna/ opiekunki 8 godzin, Moduł II Gospodarowanie obowiązkami i budżetem domowym klienta, Moduł III Podstawowe choroby i problemy 8 godzin, Moduł IV Obsługa klienta trudnego 8 godzin.
Doradczyni przeprowadziła w kwietniu 2 godziny doradztwa Zawodowego dla osób chcących uzyskać zatrudnienie w Fundacji.
Moduł 3 Obsługa klienta zaburzonego psychicznie i uzależnionego, odbyły się 2 spotkania weekendowe 16 godzin dla grup IX, X.
Podczas szkoleń personel Fundacji poznaje wiele zjawisk związanych z procesem starzenia się, aby móc lepiej zrozumień klienta, któremu się pomaga. Naturalnymi cechami psychiki, które w mniejszym lub większym stopniu mogą pojawiać się w starszym wieku są:
- zmniejszenie ilości zainteresowań, zwłaszcza rzeczami nowymi
- zasadniczość i sztywność poglądów
- lęk przed wszystkim nowym i zmianami
- osłabienie kojarzenia - zmiany wrażliwości uczuciowej, łatwe wzruszanie się
- poczucie nieomylności (tzw. starcza mądrość)
- skąpstwo
- zbieranie przedmiotów bezużytecznych
- lekceważenie nowych czasów i młodego pokolenia
- drażliwość
- skłonność do zamykania się w sobie
- koncentracja na swoich dolegliwościach
- poczucie niedopasowania i irytacji otaczającym światem.
Prowadzono szkolenia ogólne podnoszące kwalifikacje personelu opiekuńczego dla zrekrutowanych grup opiekunek i opiekunów. Moduł 1 Wiedza i umiejętności opiekuna - odbyło się 1 spotkanie weekendowe po 16 godzin dla grupy IX w terminie 31.03-1.04.2012 oraz dla grupy X.
Prowadzono szkolenia ogólne podnoszące kwalifikacje personelu opiekuńczego dla zrekrutowanych grup opiekunek i opiekunów. Moduł 1 Wiedza i umiejętności opiekuna - odbyło się 1 spotkanie weekendowe po 16 godzin dla grupy VIII i w terminie zaplanowano 31.03-1.04.2012 dla grupy IX Moduł 3 Obsługa klienta zaburzonego psychicznie i uzależnionego - odbyło się 1 spotkanie weekendowe16 godzin dla grupy VIII. Moduł 5 Wysoka jakość obsługi i profilaktyka wypalenia Zawodowego - odbyły się dwa spotkania weekendowe po 16 godzin dla grupy VII i VIII. Moduł 2 Pogłębiony kurs udzielania pierwszej pomocy - odbyły się 3 spotkania weekendowe po 16 godzin, 2 szkolenia dla grupy VII i szkolenie dla grupy VIII. Moduł VI Obsługa komputera i podstawowych urządzeń IT, odbyło się 1spotkanie weekendowe 16 godzin dla grupy VII. Treści (programy) przygotowane i prezentowane podczas zajęć przełamywały stereotypowe postrzeganie ról społecznych, mobilizując mężczyzn do większej odpowiedzialności za obowiązki domowe, sprawniejszej komunikacji, zaś kobiety do większej decyzyjności. Na potrzeby odbywanych szkoleń poniesiono koszt wyżywienia uczestników oraz drobnego poczęstunku (usługi cateringowe). Poniesiono koszt powielenia materiałów edukacyjnych. Poniesiono koszt wynajmu sali na zajęcia kurs pierwszej pomocy i kurs komputerowy.
Przeprowadzono szkolenia dla zrekrutowanej 4 grupy do szkoleń dla osób bezrobotnych. Moduł I Warsztat pracy opiekuna/ opiekunki 8 godzin, Moduł II Gospodarowanie obowiązkami i budżetem domowym klienta 8 godzin, Moduł III Podstawowe choroby i problemy 8 godzin, Moduł IV Obsługa klienta trudnego 8 godzin.
Od stycznia br. odbyło się 50 godzin spotkań, poradnictwa psychologicznego dla grup 7 - 10. Podczas spotkań uczestnicy otrzymali drobny poczęstunek i wyżywienie. Odbyły się zajęcia grupowe pogłębione warsztaty psychologiczne (coachingowe) dla grup 7 – 9 w ilości 48 godzin lekcyjnych dla 48 osób, w tym 48 Kobiet.
Dlaczego planujemy?
Potrzeba przygotowania planu działania pojawia sie szczególnie w sytuacjach, kiedy:
Ø zadanie jest nowe i nie mamy doświadczeń z takim rodzajem działania,
Ø zaniechanie działania będzie miało znaczące negatywne konsekwencje,
Ø zamierzony cel wymaga złożonego działania, wykonania wielu czynności i użycia różnych środków,
Ø na realizację celu mamy ograniczony czas i środki,
Ø w swoim doświadczeniu mamy wiele zaczętych i nie zakończonych działań.
Plan zatem sporządzamy wtedy, gdy chcemy lub musimy działać skutecznie. Każdej osobie zainteresowanej własnym rozwojem proponujemy drobne ćwiczenia:
Opisz krótko sytuacje, kiedy zaplanowałeś własne działanie? (np. przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, rozmowa z pracodawcą, itp.)
Czy Twój plan miał cechy dobrego planu?
Czy wiesz, jak sporządzić i realizować plan?
Cechy dobrego planu:
Celowy:
jego wykonanie powinno prowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu w ściśle określonym terminie
Wykonalny:
musi być dostosowany do możliwości wykonawcy, środków i warunków
Zgodny
wewnętrznie:
nie powinien zawierać takich elementów, które uniemożliwią późniejszą jego realizację
Prosty w budowie:
o przejrzystej strukturze, łatwy do zrozumienia, nie za szczegółowy
Plastyczny,
giętki:
dający się łatwo zmienić w pewnych fragmentach, podatny na konieczne przeróbki, bez zagrożenia dla istoty całego planu
opracowany w całości, podający terminy poszczególnych etapów i końca
realizacji.
Prowadzono dyżury doradcy - poradnictwo zawodowe.
Przeprowadzono 23 godziny poradnictwa.
Ćwiczenie - Opis ważnego doświadczenia, w którym poradziłem sobie
z trudnościami:
1) data, czas trwania, miejsce
2) przebieg doświadczenia
3) warunki w których przeżyłem to doświadczenie
4) czego się nauczyłem
5) co potrafiłem zrobić
6) co mi się podobało
7) co było dla mnie trudne
8) zasoby, które wykorzystałem
Kolejne grupy szkoleniowe personelu opiekuńczego biorą udział w zajęciach
projektu. Zakres szkoleń i dyżurów jest dopasowany do potrzeb. Każdorazowo
podczas zajęć trenerzy uelastyczniają czas trwania poszczególnych tematów
oraz zakres poruszanych zagadnień. Tematy wymagające utrwalenia powtarzane
są z zajęć na zajęcia, szczególnie jeśli chodzi o Szkolenia z pierwszej
pomocy przed-medycznej czy zajęcia z obsługi komputera.
Trwają rozmowy w grupach na temat komunikacji z klientem. Podczas
komunikacji interpersonalnej napotkać można wiele barier zarówno za strony
nadawcy jak i odbiorcy. Bariery komunikacyjne powstrzymują bądź blokują
skuteczność komunikowania się.
Barierami są:
nieostrożność
zniekształcenie motywu
nadmierne zaabsorbowanie sobą
przejawianie zachowań obronnych
brak zaufania
emocje różnice
językowe
niezgodność przekazów werbalnych i pozawerbalnych
percepcja
Systematycznie personel zarządzający projektem wręcza uczestnikom dyplomy i
zaświadczenia ukończenia zajęć. Po pierwszym roku realizacji projektu tj. na
początku 2012 r. dokonamy podsumowania ilości osób, którym wręczono
zaświadczenia.
Uzupełnieniem oferty dyżurów i szkoleń jest indywidualny trening pracy
prowadzony przez 2 trenerów w terenie oraz dyżury w biurze. Osoby te
wspierają doradczo uczestników projektu w bieżących trudnościach na
stanowisku pracy, wchodząc za zgodą klienta do środowiska i rozwiązując
problemy pojawiające się w pracy z daną rodziną podopiecznych, np. jak
wykonać plan dnia pracy, jak zaplanować czas, jak dbać o jakość obsługi i
własne zdrowie, jak rozwiązać konflikt, jak obsłużyć nowoczesne urządzenia
itp. Równolegle w salach Fundacji przygotowano 2 stanowiska komputerowe z 1
drukarką laserową i Internetem, biblioteczką (regał, książki) celem
utrwalenia i poszerzenia umiejętności ze szkoleń.
Doradztwo obejmuje indywidualną analizę predyspozycji zawodowych, pogłębioną
pomoc w przypadku indywidualnych problemów nie poruszonych na zajęciach.
Podczas spotkań uczestnicy wykonują testy zawodowe, analizują predyspozycje
do wykonywania określonych obowiązków, mierzą poziom kompetencji i radzenia
sobie w sytuacjach trudnych.
Na przestrzeni września - października 2011 odbyło się 49,5 godzin spotkań,
poradnictwa psychologicznego. Podczas spotkań uczestnicy otrzymali drobny
poczęstunek i wyżywienie. Odbyły się zajęcia grupowe w ilości 54 godzin
lekcyjnych dla 46 osób (45K, 1M). W projekcie prowadzono stały monitoring
uczestnictwa pod kątem równości płci.
Prowadzono szkolenia ogólne podnoszące kwalifikacje personelu opiekuńczego
dla zrekrutowanych grup opiekunek i opiekunów. Moduł 1 Wiedza i umiejętności
opiekuna - odbyły sie 2 spotkania weekendowe po 16 godzin. Moduł 2
Pogłębiony kurs udzielania pierwszej pomocy – odbyło się 8 spotkań
weekendowych po 16 godzin, Moduł 3 Obsługa klienta zaburzonego psychicznie i
uzależnionego - przeprowadzono 16 godzin szkoleniowych. Moduł 4 Organizacja
pracy i zarządzanie warsztatem pracy - odbyło się jedno spotkanie weekendowe
po 16 godzin. Moduł 5 Wysoka jakość obsługi i profilaktyka wypalenia
zawodowego - odbyło się jedno spotkanie weekendowe po 16 godzin. Treści
(programy) przygotowane i prezentowane podczas zajęć przełamywały
stereotypowe postrzeganie ról społecznych, mobilizując mężczyzn do większej
odpowiedzialności za obowiązki domowe, sprawniejszej komunikacji, zaś
kobiety do większej decyzyjności. Na potrzeby odbywanych szkoleń poniesiono
koszt wyżywienia uczestników oraz drobnego poczęstunku (usługi cateringowe).
Poniesiono koszt wynajmu sali na zajęcia kursu pierwszej pomocy.
silna
motywacja do słuchania chęć
poznania problemów chorego w celu udzielenia pomocy zdolność
do pełnego odbioru i możliwie trafnej interpretacji skupienie
uwagi nie tylko na werbalizacji chorego, ale także na sygnałach
pozawerbalnych
brak stereotypowych nastawień, poczucia wszechwiedzy traktowanie
siebie jako autorytetu, okazywanie wyższości koncentracja
na sensie, a nie na formie komunikatu
odróżnianie obserwacji od wnioskowania - postawa otwarta i życzliwa
wobec nadawcy
trafna selekcja głównych punktów wypowiedzi
tworzenie atmosfery sprzyjającej wypowiedziom
reagowanie zarówno na treści wypowiedzi, jak i na kryjące się w niej
uczucia
świadomość swoich nawyków w słuchaniu, zwracanie uwagi na chorego
dzielenie odpowiedzialności za komunikowanie
obecność fizyczna , utrzymywanie kontaktu wzrokowego
słuchanie odbierające całość komunikowanego znaczenia zarówno
treści, jak i towarzyszące uczucia
okazywanie empatycznego rozumienia
wejście w sytuację chorego psychicznie i patrzenie na sprawy z jego
punktu widzenia
obserwowanie sygnałów niewerbalnych człowieka chorego psychicznie
Personel opiekuńczy przejdzie również proces Szkolenia z zakresu obsługi
klientów trudnych, przejawiających zaburzenia psychiczne, uzależnienia.
Zadaniem tych szkoleń jest zapoznanie z podstawowymi jednostkami
chorobowymi, wskazanie różnicy pomiędzy normą a patologią, zaburzeniem.
Poniżej przyjrzyjmy się podstawowym cechom opiekuna, które warunkują sprawną
współpracę z klientem trudnym: Empatia
, Cierpliwość , Zrozumienie
Tolerancja/poszanowanie prawa do odmienności
Samoakceptacja/stabilne poczucie własnej wartości
Optymizm , Samoświadomość/wgląd , Odpowiedzialność/rozwaga
Celowość , Asertywność , Zrównoważenie psychiczne
Spostrzegawczość/zdolność obserwacji , Zintegrowanie/własna równowaga
psychiczna Rozwaga
i stanowczość , Spokój , Dobre maniery/grzeczność
Szacunek i życzliwość w stosunku do innych , Troskliwość/opiekuńczość
Prawdomówność/uczciwość , Otwartość w relacjach z innymi ,
Autentyczność Kreatywność
, Umiejętność podejmowania szybkich decyzji
Umiejętność szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków
Poczucie własnej kontroli , Poczucie koherencji
Umiejętności interpersonalne: łatwe nawiązywanie kontaktów, aktywne
słuchanie, negocjowanie, umiejętność opierania się manipulacji,
przemocy, komunikacja bez przemocy itp.
Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych , Umiejętność pracy w
warunkach stresu , Inteligencja emocjonalna
Umiejętność budowania własnych zasobów oraz odreagowywania napięcia
towarzyszącego pracy w trudnych warunkach
Kolejne grupy szkoleniowe personelu opiekuńczego biorą udział w zajęciach
projektu. Zakres szkoleń i dyżurów jest dopasowany do potrzeb. Każdorazowo
podczas zajęć trenerzy uelastyczniają czas trwania poszczególnych tematów
oraz zakres poruszanych zagadnień. Tematy wymagające utrwalenia powtarzane
są z zajęć na zajęcia, szczególnie jeśli chodzi o Szkolenia z pierwszej
pomocy przedmedycznej czy zajęcia z obsługi komputera.
24 Stycznia 2012
Doradztwo zawodowe - zachęcamy do ćwiczeń rozwojowych
12 Stycznia 2012
Toczą się zajęcia projektu
12 Grudzień 2011
Spotykamy się na zajęciach psychologicznych w grupach i indywidualnie
9 Grudzień 2011
Trwają zajęcia z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Celem
szkolenia jest praktyczne przygotowanie personelu opiekuńczego do udzielania
pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych przypadkach i nabycie
następujących umiejętności: postępowania w miejscu zdarzenia; rozpoznania
stanów zagrożenia życia; prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
udzielanie pomocy przy zadławieniach, zranieniach, krwotokach, urazach
kręgosłupa, złamaniach, zwichnięciach, zatruciach, porażeniach prądem
elektrycznym; postępowania w czasie wypadków; wykorzystania apteczki i jej
wyposażenia.
30 Listopad 2011
Zaświadczenia o ukończeniu zajęć
16 Listopad 2011
Prowadzenie treningu pracy dla personelu opiekuńczego Fundacji
10 Listopad 2011
Prowadzenie doradztwa zawodowego dla personelu opiekuńczego Fundacji
28 Październik 2011
Podsumowanie procesu psychologicznych zajęć coachingowych w okresie IX – X
2011
19 Październik 2011
Podsumowanie procesu szkoleń w okresie IX – X 2011
3 Październik 2011
Cechy dobrego słuchacza, które powinny być znane osobie pomagającej innym:
26 Wrzesień 2011
Szkolenia dla personelu opiekuńczego z zakresu obsługi klienta zaburzonego
psychicznie i uzależnionego
14 Wrzesień 2011
Toczą
się zajęcia projektu
8 Wrzesień 2011
Pogłębione poradnictwo i warsztaty psychologiczne coachingowe
Na przestrzeni czerwca – sierpnia 2011 odbyło się 38 godzin spotkań,
poradnictwa psychologicznego.
Odbyły się zajęcia grupowe w ilości 54 godzin lekcyjnych dla 48 osób (48K).
Podczas zajęć powracał temat radzenia sobie ze stresem.
30 Sierpień 2011
Na przestrzeni okresu wakacyjnego odbyły się 3 szkolenia dla 2 grupy, przygotowano także IPD. Moduł 2 Gospodarowanie obowiązkami i budżetem domowym klienta - 8 godzin lekcyjnych. Moduł 3 Podstawowe choroby i problemy - 8 godzin lekcyjnych. Moduł 4 Obsługa klienta trudnego – 8 godzin lekcyjnych. Do szkoleń przystąpiło 10Kobiet i 1 Mężczyzna, ukończyło 10 osób (9 Kobiet i 1 Mężczyzna). Przeprowadzono Moduł 1 Warsztat pracy opiekuna/opiekunki - 8 godzin lekcyjnych szkolenia. Zakończono szkolenia dla 2 grupy
bezrobotnych. Odbyły się 4 godziny spotkań z doradcą zawodowym. 4 godziny. Poradnictwo
Prowadzono szkolenia ogólne podnoszące kwalifikacje personelu opiekuńczego
dla zrekrutowanych czterech grup opiekunek i opiekunów. Odbyło się 7 spotkań
dwudniowych - weekendowych po 16 godzin lekcyjnych. Moduł 2 Pogłębiony kurs
udzielania pierwszej pomocy - odbyły się 2 spotkania weekendowe po 16
godzin, Moduł 3 Obsługa klienta zaburzonego psychicznie i uzależnionego -
przeprowadzono 16 godzin szkoleniowych i 2 spotkania dwudniowe - weekendowe
po 16 godzin. Moduł 5 Wysoka jakość obsługi i profilaktyka wypalenia
zawodowego - odbyły się dwa spotkania weekendowe po 16 godzin, Moduł 6
Obsługa komputera i podstawowych urządzeń IT - odbyło się 1 spotkanie
dwudniowe - weekendowe (16 godzin). Treści
(programy) przygotowane i prezentowane podczas zajęć przełamywały
stereotypowe postrzeganie ról społecznych, mobilizując mężczyzn do większej
odpowiedzialności za obowiązki domowe, sprawniejszej komunikacji, zaś
kobiety do większej decyzyjności
Spotkania toczyły się w kontekście profilaktyki wypalenia zawodowego. Poruszano tematy radzenia sobie ze stresem, komunikacji, wpływu problemów osobistych na wykonywana pracę oraz odwrotnie, wpływu pracy na życie domowe, rodzinne. Rozmawiamy o celach, marzeniach, odpoczynku, dystansie itp.
Pokrótce o tematach spotkań psychologicznych – kilka porad dla personelu opiekuńczego:
Ustalaj realistyczne cele
– nie chodzi o to by rezygnować ze swoich ideałów i marzeń ale nie należy
nierealistycznie zawyżać wymagań wobec swojej pracy. Ustalając cele nie
powinno się ich uogólniać bo wtedy stają się abstrakcyjne, zamiast tego
postaraj się traktować je w kategoriach poszczególnych zadań do wykonania,
co umożliwi ci zmierzyć efekty swojej pracy oraz uniknąć frustracji
wynikającej z konieczności zmagania się ze zbyt wielkim wyzwaniem,
niemożliwym do zrealizowania.
Pamiętaj o odpoczynku
– zaplanowanie krótkich przerw w wykonywanej pracy pozwoli ci na odprężenie
się oraz nie dopuści do silnego zmęczenia, które będzie wymagało dłuższego
przestoju w pracy. Dzięki nim nabierzesz dystansu do tego co aktualnie
robisz, jeżeli z jakichś powodów nie możesz przerwać pracy (np. konieczność
zmieszczenia się w określonym limicie czasu), przynajmniej zmieniaj rodzaj
wykonywanych czynności. Nie zapominaj również o dłuższych przerwach w pracy
związanych z planowanym urlopem.
Zachowaj dystans wobec wykonywanych
obowiązków –
zaangażowanie w wykonywaną pracę jest pozytywną cechą, ale doświadczenie
uczy, iż pragnąc zachować profesjonalizm w działaniu nie należy traktować
obowiązków „zanadto” osobiście. Pewien stopień uczuciowego zaangażowania
jest niezbędny w pracy z ludźmi, niebezpieczne jednak pozostaje zatracanie
granicy oraz traktowanie spraw zawodowych w kategoriach prywatnych relacji.
Doświadczanie bólu i cierpienia naszych podopiecznych, nie jest warunkiem
długotrwałej oraz efektywnej pracy a wręcz przeciwnie niekiedy uniemożliwia
wymierną pomoc osobie potrzebującej.
Dbaj o siebie
– pamiętaj, że to ty jesteś prawdziwą wartością firmy w której pracujesz,
dbając o siebie pośrednio przyczyniasz się do jej sukcesu, dlatego czuj się
w obowiązku zadać o swoje samopoczucie i zdrowie.
Koncentruj się wokół pozytywnych
stron życia –
naucz się czerpać radość z drobnych przyjemności, skup się na tym co udało
ci się w danym dniu oraz otaczaj się ludźmi szczęśliwymi, posiadającymi
pozytywne nastawienie do świata. Dostrzeganie tego, co dobre, przynosi
satysfakcję i radość, wtedy pracuje się lżej i przyjemniej. Podkreślając
dobre strony życia sprawiamy, że przeżywana w pracy frustracja jest
równoważona przez doświadczaną satysfakcję z osiągnięć.
Pracuj nad sobą oraz poznawaj swoje
możliwości –
świadomość własnych reakcji, mocnych i słabych stron oraz prawdziwych potrzeb i wartości w dużej mierze
chroni przed wypaleniem. Wiedząc, na jakie sytuacje reagujesz stresem,
możesz starać się ich unikać. Realizując czynności pozostające w zgodzie z
sobą wzmaga się naturalną automotywację do działania, zapobiegając w
znacznym zakresie ryzyku wypalenia zawodowego.
W miarę możliwości zmieniaj sposób
realizacji powierzanych ci obowiązków
– ustal które z aspektów swojej pracy możesz zmieniać oraz skoncentruj się
na tych sprawach, które podlegają twojemu swobodnemu wyborowi. Stwarzaj
sytuacje, w których decyzja będzie zależna od ciebie, pozostań w miarę
możliwości panem swojego losu.
Naucz się relaksować
– prowadź zdrowy tryb życia, naucz się i wprowadzaj w swoją codzienność
regularne techniki relaksacji, uprawiaj sporty, wybierz się na masaż lub do
sauny, weź ciepłą kąpiel, postaraj się zwolnić tempo oraz zredukować poziom
towarzyszących ci napięć
Dąż do zachowania równowagi
pomiędzy sferą prywatną a zawodową
– utrzymuj w życiu równowagę, nie skupiaj całej swojej aktywności jedynie na
jednym obszarze funkcjonowania (pracy czy życiu prywatnym). Stan napięcia
emocjonalnego, który towarzyszy pracy może przekładać się
na posiadane przez ciebie relacje z bliskimi. Aby temu przeciwdziałać
należy traktować obowiązki zawodowe i domowe rozdzielnie oraz zdać sobie
sprawę z konieczności przechodzenia z jednego stanu w drugi. Odpowiedz sobie
na pytanie: Co robisz gdy nie jesteś w pracy? Kim jesteś kiedy nie
pracujesz? Zachowaj dystans do wykonywanej pracy oraz chroń swoją prywatność
bo to z niej musisz czerpać siłę do zmagania się ze światem zewnętrznym.
Efektywnie wykorzystuj czas jakim
dysponujesz –
aby uchronić się przed niszczącym wpływem wypalenia zawodowego, koncentruj
się na tym co robisz, minimalizuj stres oraz odbudowuj utraconą energię.
Starannie ustalaj swoje cele oraz realizuj je krok po kroku. Buduj potrzebną
sieć kontaktów i rozwijaj swoje umiejętności.
Zaplanuj czas po pracy
–
każdy powinien odnaleźć swój własny sposób na odpoczynek po pracy, na
oderwanie się od codzienności. Sport i ciekawe hobby stanowi podstawę
uniknięcia wypalenia w pracy, pomaga nabrać potrzebnego dystansu do pracy,
redukuje stres, napięcie czy frustrację i odnawia wewnętrzną energię. Ważne
jest aby podjąć jakąś aktywność równoważącą wysiłek poświęcany pracy. Każda
osoba ma ograniczoną pulę energii, która musi być uzupełniana, dlatego rób
to, co naprawdę sprawia ci przyjemność.
Planuj pracę–
zdarza się, że nasze problemy wynikają z braku dopasowania aktywności do
sytuacji, pracy, dnia, stopnia skomplikowania zadania czy warunków otoczenia
dlatego warto jest zaplanować rytm i tempo działań.
Rozmawiaj z innymi o swoich
problemach –
wsparcie społeczne stanowi ogromną pomoc w rozładowywaniu negatywnych
skutków przeciążenia pracą. Warto znaleźć w swoim otoczeniu kogoś kto omówi
z nami nasze niektóre problemy i trudności a przede wszystkim z życzliwością
nas wysłucha. Rozmowa z kimś, kto zna warunki w jakich pracujemy (np.
koleżanka z pracy) jest niezwykle pomocna w takich wypadkach ale
najistotniejsze pozostaje, aby zwrócić się z tym do osoby, którą darzymy
zaufaniem.
Najważniejsze jest, aby nie bać się realizować
własnych ideałów z lęku przed porażką, zaufaj sobie i posiadanym talentom
wszak:
„Gdy
czegoś pragniesz, cały wszechświat pomaga Ci zrealizować marzenia”
Odbyły się spotkania z pracownikami w celu bieżącej koordynacji przebiegu projektu i omawiania ewentualnie zaistniałych problemów bądź utrudnień związanych z ich realizacją. W ramach procesu zarządzania projektem omawiano na bieżąco kwestie równości szans kobiet i mężczyzn, elastyczności wykonywanych przez personel projektu obowiązków i ich łączenia z wychowywaniem dzieci, obowiązkami rodzinnymi.
W pracy
opiekunki/opiekuna osoby starszej łatwo utracić dystans do klienta,
podopiecznego. Często osoba taka po wielu latach współpracy traktowana jest
jako członek rodziny bądź ktoś bardzo bliski. Ciężko wtedy dostosować się do
panujących w ramach wykonywanej pracy standardów obsługi, zasad profilaktyki
wypalenia zawodowego. Trudno jest zachować umiar w ‘dawaniu całego siebie’
podopiecznemu. Pojawia się wtedy pytanie: Ile energii, wiary, mocy zostało
dla mnie samego? Ile zostało dla mojej rodziny? Czy żyję w harmonii dawania
i brania? Czy jestem zadowolona/ny z pracy? Czy potrafię zachować się
asertywnie, gdy czuję, że pewne moje granice uległy naruszeniu?
ASERTYWNOŚĆ
jako poprawny sposób komunikacji w pracy.
Asertywne zachowanie
opiera się na umiejętności, otwartego wyrażania własnych myśli, preferencji,
przekonań, poglądów, wartości, a w końcu uczuć bez odczuwania wewnętrznego
dyskomfortu z poszanowaniem zdania rozmówcy.
„Być
asertywnym”
– oznacza domagać się swoich lub czyichś praw lub występować w ich obronie,
nie ograniczając przy tym praw drugiego człowieka.
22 Czerwiec 2011
Oceniamy jakość usług opiekuńczych w środowiskach
Z początkiem roku przeprowadzono pierwszy etap badania zadowolenia z jakości usług opiekuńczych. Badaniu poddano 211 środowisk. W wyniku badania otrzymano następujący obraz oceny jakości.
W
przeważającej większości osoby badane wskazały odpowiedź ‘bardzo
zadowolony’ oraz ‘raczej zadowolony’. Istnieje 3% grupa osób
oceniających usługi średnio.
Ocena zadowolenia z usług gospodarczych uzyskała bardzo podobny rozkład %. 63,5% badanych osób wskazała, że jest bardzo zadowolona z wykonywanych przez personel Fundacji usług gospodarczych. 26,5% podkreśliła poziom ‘raczej zadowolony’.
Obecnie Fundacja przygotowuje się do oceny kolejnego materiału badawczego tj. ankiet, które sukcesywnie wracają ze środowisk.
2 Czerwiec 2011
Szkolenia i doradztwo psychologiczne – czas na pytania o siebie
Coaching
jest procesem, który pomaga pojedynczym osobom i zespołom (a w
ten sposób organizacjom) w przyspieszeniu tempa rozwoju,
polepszeniu efektów działania i podniesieniu jakości
funkcjonowania. Każdy człowiek jest wyjątkowy, posiada
niepowtarzalne zasoby, indywidualne ograniczenia i strategie.
Jednak nie każdy ma dostęp i potrafi ze swego bogactwa
skorzystać.
18 Maj 2011
Jak kreować samego siebie? Podstawowe wskazówki życiowe J
Na każdych zajęciach z uczestnikami projektu zespół osób prowadzących stara się wdrażać wskazówki Maxwella Malza twórcy jednego z bardzo ciekawych odłamów psychologii - psychocybernetyki – który pisał, iż „każdy może rozpocząć nowe wiodące do spełnienia życie, jeśli ma świadomość własnego wizerunku i potrafi go zmieniać."
·
Zrozum jaką rolę w postrzeganiu własnej osoby pełni wyobraźnia.
·
Użyj wyobraźni do stworzenia obrazów sukcesu w swoim życiu.
·
Zidentyfikuj fałszywe mniemania o sobie, rzuć im wyzwanie i usuń
je.
· Uwolnij się od stresowych reakcji emocjonalnych, które zaburzają nasze
wewnętrzne myślenie. Naucz się relaksować.
·
Ustal konkretne, związane z sukcesem cele.
·
Doskonal konkretne, wiodące do sukcesu aspekty Twojej
osobowości.
· Potraktuj przykre doświadczenia nie jako porażki, lecz jako informacje zwrotne,
dzięki którym poprawisz swój kurs do celu.
·
Usuń hamujące twoją osobowość blizny emocjonalne.
· Odparuj ataki innych na twoją godność własną, odpowiednio i twórczo reagując
na presję emocjonalną innych.
·
Wbuduj w swoją osobowość poczucie sukcesu. Naucz się myśleć
pozytywnie.
5 Maj 2011
Dalsze Szkolenia i doradztwo dla osób poszukujących zatrudnienia
Trwają prace organizacyjne przed szkoleniami oraz doradztwo zawodowe dla osób poszukujących zatrudnienia w obszarze usług opiekuńczych. Podczas spotkań z doradczyniami zawodowymi każdy uczestnik projektu może przeanalizować swoją dotychczasową karierę zawodową i przeorganizować cele zawodowe. Elementy poddawane analizie to:
30 Kwiecień 2011
Standardy jakości usług – Szkolenia dla pracowników biura
Odbyło się 7 szkoleń dla personelu biura. Szkolenia trwały 8 godzin lekcyjnych dziennie, łącznie przeprowadzono 56 godzin lekcyjnych zajęć. Zajęcia dotyczyły tematyki: Jak prowadzić akcję informacyjną i upowszechniać standard obsługi (2 spotkania), Jak zwiększyć jakość i wypracować standard obsługi klienta, Jak wdrożyć standard obsługi klienta (2 spotkania), Jak kontrolować i monitorować wdrażanie standardu (2 spotkania).
15 Kwiecień 2011
Jeszcze o równości w projekcie - Ciekawe pojęcia
(na podstawie poradnika ‘Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki’)
Dyskryminacja ze względu na płeć – oznacza wszelkie zróżnicowanie, wyłączenie lub ograniczenie stosowane ze względu na płeć, które powoduje lub ma na celu uszczuplenie albo uniemożliwienie jednej z płci przyznania bądź korzystania na równi z drugą płcią z praw człowieka oraz podstawowych wolności w dziedzinach życia politycznego, gospodarczego, społecznego, kulturalnego, obywatelskiego i innych. Dyskryminacją ze względu na płeć jest również molestowanie seksualne.
Lepka podłoga
– pojęcie opisujące sytuację, w której kobiety dominują w
zawodach o niskim dochodzie i niskim prestiżu, w ramach których
nie ma możliwości awansu – kobiety są „przylepione” do swojego
zawodu i pozycji (np. sekretarki, sprzątaczki, krawcowe,
kosmetyczki).
Segregacja
pionowa i pozioma rynku pracy. Segregacja
pozioma to podział sektorów gospodarki i zawodów na „męskie” i
„kobiece”, podział będący konsekwencją stereotypów płci.
Segregacja pionowa: utrudniony dla kobiet dostęp do awansu,
zajmowania stanowisk kierowniczych i decyzyjnych; segregacja
pionowa wiąże się m.in. z pojęciem szklanego sufitu
Szklany sufit
– sytuacja, w której kobietom zbliżającym się do
szczytu hierarchii pracowniczych w zakładach pracy coraz
trudniej jest awansować, a najwyższe stanowiska decyzyjne w
firmach są najczęściej nieosiągalne. Przyczyną są bariery
niewidoczne, tzn. nie wynikające z przyczyn formalnych, ale ze
stereotypów lub kultury organizacyjnej firmy, uniemożliwiające
kobietom awans.
Tokenizm
– pojęcie opisujące sytuację, w której obecność
nielicznych kobiet w grupach lub na stanowiskach zdominowanych
przez mężczyzn daje błędne złudzenie istniejącej równości płci,
a tym samym „zwalnia” grupę z odpowiedzialności za rewizję
swoich dyskryminujących postaw i zachowań. Zjawisko tokenizmu
może dotyczyć każdej grupy mniejszościowej.
6 Kwiecień 2011
Przełamywanie stereotypowego postrzegania ról społecznych
Personel prowadzący zajęcia szkoleniowe, warsztaty dokłada wszelkich starań, aby treści (programy) przygotowane i prezentowane podczas zajęć przełamywały stereotypowe postrzeganie ról społecznych, mobilizując mężczyzn do większej odpowiedzialności za obowiązki domowe, sprawniejszej komunikacji, zaś kobiety do większej decyzyjności.
O co chodzi w równości szans? Równość szans w kontekście równości płci należy rozumieć jako stan, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki, a przedstawiciele obu płci mają równy dostęp do wszelkich zasobów, z których korzystają w życiu (środków finansowych, zatrudnienia, szans rozwoju zawodowego i osobistego). Stan docelowy oznacza tym samym możliwość wyboru przez każdego człowieka drogi życiowej bez żadnych ograniczeń, przejawiających się w stereotypowym postrzeganiu płci, przypisywaniu im określonych ról społecznych oraz funkcjonujących i powiązanych z tą perspektywą uprzedzeń.
14 Marzec 2011
Trwa przygotowanie zajęć - Warsztaty Moja Kariera – Moja Przyszłość
Cel zajęć - podniesienie jakości pracy w kontekście posiadanych zasobów i deficytów własnych, analizy SWOT pracownika i organizacji, zindywidualizowania ścieżki rozwoju na stanowisku pracy Zajęcia coachingowe są miejscem dobrej samoobserwacji oraz oceny własnego życia zawodowego. Tak, jak w poprzednich edycjach projektu dalej sprawdzamy wspólnie czy wybór ścieżki kariery zawodowej uwzględniał:
Ø posiadane zainteresowania (w tym zawodowe)
Ø charakteryzujące nas uzdolnienia
Ø wartości jakimi kierujemy się w życiu
Ø dotychczas zebrane doświadczenia
Ø cechujące nas predyspozycje
Ø
konstrukcję psychofizyczną
Ø wybrane cele
02 Marzec 2011
Coaching i doradztwo psychologiczne – Do czego może się przydać?
Podczas spotkań coachingowych pogłębiających treści szkoleniowe uczestnicy mogą poznać siebie bliżej, zintegrować się ze współpracownikami pracując w małych grupkach warsztatowych. Rozpoczęto spotkania doradcze z psychologiem celem doprecyzowania potrzeb uczestników projektu wg podziału na grupy. Zadaniem psychologa będzie dopasowanie tempa pracy w grupach do indywidualnego potencjału uczestników grupy i dalsze pogłębienie pracy rozwojowej podczas kolejnych spotkań doradczych.
01 Marzec 2011
Zapytanie ofertowe nr
ANIMATOR/2011/01
Dotyczące
zamówienia usługi, prowadzonego zgodnie z zasadą
konkurencyjności, na potrzeby projektu
‘ANIMATOR –Doskonalenie umiejętności personelu opiekuńczego
obsługującego osoby z grup szczególnego ryzyka’
POKL.06.01.01-22-095/10 w ramach
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
01 Luty 2011
Toczą się Szkolenia dla
personelu biura
Uzupełnieniem oferty projektu są Szkolenia dla personelu
opiekuńczego oraz personelu biura.
Cel zajęć dla personelu biura - zwiększenie wiedzy nt jakości
obsługi oraz dopracowanie standardów efektywnej obsługi klienta.
Moduły: Jak zwiększyć jakość i wypracować standard obsługi
klienta 32h, Jak
prowadzić akcję informacyjną i upowszechniać standard obsługi
16h, Jak wdrożyć standard obsługi klienta 16h, Jak kontrolować i
monitorować wdrażanie standardu 16h
16 Stycznia 2011
Trwają szkolenia podnoszące kwalifikacje osób poszukujących zatrudnienia
Osoby
poszukujące pracy przechodzą edukację w zakresie modułów:
Warsztat pracy opiekuna/opiekunki, Gospodarowanie obowiązkami i
budżetem domowym klienta, Podstawowe choroby i problemy, Obsługa
klienta trudnego. Program nakierowany na zwiększanie udziału
mężczyzn w obowiązkach domowych i wzrost umiejętności
podejmowania decyzji przez kobiety.
Indywidualne wsparcie doradcy zawodowego
Trwają
konsultacje uczestników projektu z doradcą zawodowym. Każda
osoba wypełnia Indywidualny Plan Działania i inne dokumenty
wspomagające proces poznawania własnych mocnych i słabych stron.
Następnie przechodzi pogłębioną rozmowę z doradcą na temat
wzmocnienia samego siebie w rozwoju
zawodowym. Na podstawie powyższych rozmów i przygotowanego IPD
osoby poszukujące zatrudnienia kierowane są na Szkolenia z
zakresu usług opiekuńczych.
04 Grudnia 2010
Informujemy o kontynuacji kompleksowego programu doskonalenia
kompetencji i kwalifikacji personelu opiekuńczego oraz nowych
pracowników – w ramach kolejnej odsłony projektu ANIMATOR
Konieczność sprawnego zabezpieczenia usług opiekuńczych wymusza
na personelu Fundacji szybkie wejście w środowisko. Rekrutowane
osoby oraz obecni pracownicy wymagają stałego doskonalenia. W
planowanym projekcie Fundacja pragnie przyjmować do pracy osoby
najpierw przeszkolone w zakresie usług opiekuńczych oraz
pogłębiać kwalifikacje os już pracujących na podstawie
przygotowanego do wdrożenia programu standaryzacji usług.
Wystartował nabór do projektu
"ANIMATOR"
- Doskonalenie umiejętności personelu opiekuńczego obsługującego
osoby z grup szczególnego ryzyka
Personel biura Fundacji zaprasza osoby poszukujące pracy w obszarze usług opiekuńczych do zgłaszania udziału w szkoleniach i doradztwie. Dla aktywnych uczestników oferta zatrudnienia w Fundacji.
Zapraszamy też obecnych pracowników do procesu doskonalenia warsztatu pracy poprzez Szkolenia, doradztwo, coaching, grupy wsparcia psychologiczne, trening pracy.
Na bieżąco w procesie rekrutacji zbieramy materiał do ewaluacji jakości projektu oraz oceny poziomu wyjściowego wiedzy i umiejętności osób objętych planem szkoleń.
Dodatkowo ewaluator projektu prowadzi sukcesywnie analizę ankiet schodzących ze środowisk podopiecznych Fundacji, a badających poziom zadowolenia z usług opiekuńczych w wybranych zakresach. Zakresy te zostaną następnie rozwinięte podczas pracy szkoleniowej i doradczej z pracownikami, a potem ocenione na koniec projektu pod kątem zmian w parametrach.